Cabinet avocatura - Birou avocatura - ProAvocatura

Esti pacient? Iata ce ar fi bine sa stii despre drepturile tale!

10 Octombrie 2014

Fiecare dintre noi este într-un moment sau altul pacient, fie ca este vorba despre o afectiune mai gravã sau cronicã, fie despre una minora si ocazionalã. Indiferent de afectiune, toti pacientii au drepturi.

Iata cateva dintre cele mai importante drepturi ale pacientilor astfel cum sunt reglementate in legislatia din Romania.

1.  Dreptul la informare

In intelesul legii personalul medical este medicul, medicul dentist, farmacistul, asistentul medical şi moaşa care acordă servicii medicale.

Medicul este obligat sa va informeze pe larg despre boala dvs., evoluţia acesteia, tratamentele care pot fi urmate şi ce riscuri există, despre cum va va influenţa viaţa boala şi tratamentul şi ce se va întâmpla dacă nu veţi urma tratamentul şi nu veţi urma recomandările medicului.

Medicul poate lua cele mai bune măsuri terapeutice pentru pacient dar trebuie să vi le explice pe înţelesul dvs. Daca medicul foloseşte cuvinte pe care nu le înţelegeţi, nu ezitaţi să îl întrerupeţi şi să cereti lamuriri. Orice pacient are dreptul legal de a solicita o a doua opinie.

Daca apreciati că primirea acestor informatii ar putea sa vă provoace suferinţă, puteţi cere medicului să informeze o altă persoană apropiată dvs. Rudele şi prietenii nu pot fi informaţi despre evoluţia bolii decât cu acordul dvs.

Daca aţi fost internat, la externare aveti dreptul sa primiti un rezumat scris al investigaţiilor, diagnosticului, tratamentului şi îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării.

2. Confidenţialitatea informaţiilor 

Fiecare pacient are dreptul la confidenţialitatea informaţiilor privind starea sa de sănătate, diagnosticul formulat şi metodele de tratament, precum şi la respectarea intimităţii pe parcursul desfăşurării examinărilor, consultaţiilor şi tratamentelor medicale şi chirurgicale.

De asemenea, toate informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigaţiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidenţiale chiar şi după decesul acestuia.

3.  Dreptul la demnitate 

Pacientului trebuie sa i se respecte dreptul la intimitate, dreptul la dreptul la tratament împotriva durerilor, dreptul la un sfârşit demn, protecţia integrităţii corpului, respectarea vieţii private şi principiul nediscriminării. 

2.Respectarea vointei pacientilor

O persoană nu poate fi tratată medical fără consimţământ. Prin consimţămantul liber şi informat se înţelege dreptul pacienţilor de a participa la deciziile care îi privesc. 

Consimţământul informat nu reprezintă doar un formular pe care pacienţii să îl semneze fără să înţeleagă care sunt posibilele urmări. Înainte de a semna,  pacienţii trebuie să primească informaţii, să le înţeleagă, să analizeze situaţia şi să ia decizii. Bolnavul va trebui să fie capabil să explice altora, în termeni simpli manevra la care se supune.

Consimţământul informat a apărut din nevoia ca oamenii vulnerabili să nu fie exploataţi.

Acest consimtamant trebuie exprimat in scris (pe formular sau pe foaie de observatie clinica). Consimtamantul va fi dat numai dupa lamurirea bolnavului asupra esentei si utilitatii actului recomandat. Practic, medicul va solicita şi va primi consimţământul numai după ce, în prealabil, persoana respectivă sau cea îndreptăţită să îşi dea acordul cu privire la intervenţia medicală a primit informaţii adecvate în privinţa scopului şi naturii intervenţiei, precum şi în privinţa consecinţelor şi a riscurilor previzibile şi în general acceptate de societatea medicală. Pe cât posibil, medicul va urmări ca informarea să fie adecvată şi raportată la persoana care urmează să îşi manifeste consimţământul, in sensul ca medicul va folosi un limbaj corespunzator gradului de intelegere al celui care trebuie sa dea consimtamantul.

Medicul care ia cunoştinţă despre fapte care, în opinia lui, ar putea constitui erori profesionale va informa prin scrisoare medicală medicul autor al faptei.Dacă eroarea nu este corectată ori apreciază că nu s-au întreprins toate măsurile adecvate situaţiei, medicul va informa în mod cât mai detaliat organismele corpului profesional şi, cu excepţia situaţiilor prevăzute de lege, nu va face publice datele decât după ce corpul profesional s-a pronunţat.

Totodata trebuie sa stiti ca:

Personalul medical răspunde pentru prejudiciile produse din eroare, care includ şi neglijenţa, imprudenţa sau cunoştinţe medicale insuficiente în exercitarea profesiunii, prin acte individuale în cadrul procedurilor de prevenţie, diagnostic sau tratament.

Malpraxisul este eroarea profesională săvârşită în exercitarea actului medical sau medico-farmaceutic, generatoare de prejudicii asupra pacientului, implicând răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare şi farmaceutice.

Personalul medical răspunde şi pentru prejudiciile ce decurg din nerespectarea reglementărilor privind confidenţialitatea, consimţământul informat şi obligativitatea acordării asistenţei medicale.

Personalul medical răspunde pentru prejudiciile produse în exercitarea profesiei şi atunci când îşi depăşeşte limitele competenţei, cu excepţia cazurilor de urgenţă în care nu este disponibil personal medical ce are competenţa necesară.

Personalul medical nu este răspunzător pentru daunele şi prejudiciile produse în exercitarea profesiuniicând acestea se datorează condiţiilor de lucru, dotării insuficiente cu echipament de diagnostic şi tratament, infecţiilor nosocomiale, efectelor adverse, complicaţiilor şi riscurilor în general acceptate ale metodelor de investigaţie şi tratament, viciilor ascunse ale materialelor sanitare, echipamentelor şi dispozitivelor medicale, substanţelor medicale şi sanitare folosite; de asemenea când acţionează cu bună-credinţă în situaţii de urgenţă, cu respectarea competenţei acordate.